lauantai 6. kesäkuuta 2020

15 Silta


Oli tiistai alkusyksystä ja olin aloittamassa uutta päivää. Pihaan ajaa Siltainsinööri, Allasmiehen sisaren poika.

”Hyvää huommenta. Olenkohan oikeassa paikassa ja oletteko te mahdollisesti Herra Soramies?”
”Oikeasta paikasta en tiedä, mutta Soramieshän minä. Kyllä minä Siltainsinöörin tunnen, olette tuossa uima-altaassa monta kertaa ollut uimassa. Mikäpä tuo hänet käymään; semettiä uima-altaaseen?”
”Ei ole ongelmaa altaassa. Olisi pahempi ongelma ja enoni Allasmies suositteli Soramiestä, teillä kun on pitkä kokemus näistä rakennusteknisistä asioista. Ehdittekö lähteä mukaan, tätä ongelmaa ei voi oikein kunnolla kertoa, se pitää kuulla ihan itse?”
”No johan, pitäisi laittaa tämä oma työmaa kiinni ja jää päivän tulot saamatta...”
”Jos tehdään niin, että minä annan tämän verran rahaa Soramiehelle asiantuntijapalkkiona, saan ne kyllä kirjanpidossa hoidettua. Otatte tämän korvauksena menetetyistä päivän tuloista, käykö näin?”

Oikein mukavan summan tarjosi Siltainsinööri, joten kävihän se. Tietysti liikenteenvalvontaan tuli taas aukko, mutta minkäs teet, maksava asiakas on aina oikeassa.

Lähdettiin Siltainsinöörin autolla, oikein mukava auto insinöörillä. Ajettiin pikkuteitä kunnes tultiin valtatielle, joka yhdistää isot kaupungit toisiinsa ja jatkettiin sitä pitkin. Kun oli ajettu viitisen kilometriä, tultiin harjanteelle, josta aukesi hieno näkymä yli laajan laakson. Tämän laakson yli oli rakennettu ainakin kilometrin mittainen silta, betonia näytti olevan.
Siltainsinööri pysäytti autonsa ennen siltaa tien viereen, noustiin autosta ja hän pyysi seuraamaan. Mentiin sillan alle.

”Isäni oli tätä siltaa suunnittelemassa ja tekemässä 70–luvulla. Nyt jos Soramies tulee tänne, niin hän kyllä huomaa ongelman. Ei kannata kiinnittää huomiota pilarien  ulkokuoreen, se ei ole se ongelma.”

Sillan alla oli isoja betonisia pilareita, jotka kannattelivat siltaa, yli kymmenen kappaletta niitä oli. Ulkopinnasta oli irronut palasia ja betoniraudat sojottivat pinnassa. Kävelin lähimmän pilarin luokse ja kuulin jotain todella pelottavaa. Kaikki pienet hiuskarvat iholla nousivat pystyyn, ääni oli jotain sellaista, kuin joku olisi viiltänyt tylpällä veitsellä koulun luokkahuoneen liitutaulua. Ääni oli toisaalta hyvin matala ja se sykki ja aaltoili sillalla liikkuvien autojen tahdissa. Kuorma-auto aiheutti viiltävän parkaisun ääneen ja oli pakko hypätä kaksi askelta taaksepäin. Kyllä oli pelottava tuo ääni.

”Mikä ihmeen peto tuolla pilarin sisällä on?”
”Petopa hyvinkin, hyvin sanottu Soramies. Kun tätä siltaa suunniteltiin ja tehtiin, niin siinä tapahtui muutamia virheitä ja tietysti yhtään ei auttanut se, että itse valu ja betoni tehtiin huonosti ja myös huonoista materiaaleista, mitä lienevät laittaneet valun sisään. Tuo ääni tulee siitä, että liikenne liikuttaa siltaa ja pilarin sisällä oleva rauta liikkuu ja hankautuu toisia rautoja vasten, tietysti välissä on betonin muruja, jotka käyttäytyvät kuin lasi. Siitä tuo repivä ääni. Olemme tätä seuranneet ja tilanne pahenee joka vuosi, kyseessähän on yksi saaren valtaväylistä ja tässä liikennemäärät senkun kasvavat. Nyt on niin, että nämä sillat kuuluvat tienhoitopiiriini, jonka valvonnan perin isältäni. Jos tämä silta sortuu, minkä se tulee tekemään jossain lähitulevaisuudessa, minä joudun oikeuteen, vankilaan ja menetän kaikki perheeni omaisuuden, myös isältä perityn. Soramies tietää miten monia vuosikymmeniä täällä käydään oikeutta ja millä tavalla. Kaikki tulee minulta menemään, ihan kaikki. Tämä ääni, se on tullut minulla uniin ja mennyt syvälle ihon alle! En saa enää hetken rauhaa, voiko Soramies auttaa?”

Ihokarvat pystyssä siirryin vielä hieman kauemmaksi pilarista ja sen karjunnasta, yläpuolella jyrisi iso rekka-auto siltaa pitkin.

”Onko tässä lähellä mitään ruokapaikkaa? Pitää hieman miettiä.”

Ajettiin Siltainsinöörin kanssa läheiseen kylään, josta löytyi pieni ravintola. Oikein mainion liharaviolin ja lampaanliha-annoksen jälkeen elämä näytti taas hieman paremmalta.

”Mennäänpä nyt takaisin, minulla on muutama ajatus.”

Siellä silta oli vielä pystyssä.

”Voisiko tämän purkaa ja tehdä uuden?”
”Nyt ei Soramies tiedä mistä puhuu. Tämän purkaminen ja uudelleenrakentaminen maksaisi niin paljon, että sitä rahaa ei tästä maasta löydy, eikä kyllä muistakaan maista. Nyt pitää muistaa, että näitä samanlaisia siltoja on täällä 137 kappaletta ja niissä kaikissa on sama vika.”
”No oho, onhan noita. Miten jos tämän panisi kiinni ja laittaisi kiertotien? Niitähän täällä jo on vaikka kuinka paljon.”
”Kyllä siihen tässä varmaan päädytään, kun yksi näistä silloista ensin sortuu. Se vain vaikuttaa matka-aikoihin ja osa noista kiertoteistä kulkee vaikutusvaltaisten henkilöiden kesäasuntojen viereltä. He siitä hermostuvat ja lähtö tulee minulle työpaikasta. Myös poliitikot pelkäävät, että heiltä häviää kannatus kun yritykset ja ihmiset hermostuvat huonoihin teihin. Ei ole kovin hyvä ratkaisu, mutta kai se pakko sitten on.”
”Olisi minulla vielä yksi ratkaisu. Olen melko varma sen toimivuudesta, mutta sitä pitäisi kokeilla. Siltainsinööri näkee nuo savikkopellot, jotka ovat tuossa rinteessä ennen tätä siltaa?”
”Niin.... mitä noista pelloista?”
”Nyt ovat syksysateet tulossa eli jos tekisitte näin. Kuoritte tuosta sillalta tuon asvalttipinnoitteen ensin pois. Sitten laitatte reunoille kaksi kerrosta hiekkasäkkejä niin, että sillalta ei pääse vesi pois. Kaivurilla kaivatte tuolta pellolta urat tähän tielle, sitten pelloille paljon vettä, niin että peltojen savi valuu vellinä tähän sillalle. Saitteko idean?”
”Siis mitä? Silta täyteen savivelliä? Autothan ovat sivuikkunoita myöten ravassa ja minä tulen saamaan hurjat haukut ja varmat potkut. Mitä ihmettä Soramies oikein tarkoittaa? Hupsujako hän puhuu?!”
”Tämä on melko vanha tarina. Se oli silloin kun roomalaiset rakensivat omia teitään ja siltojaan, ei heillä ollut betonia eikä rautoja, kiveä vain. Mutta he keksivät, että kun kivien väliin kaatoi savivelliä ja antoi sen kuivaa ja kovetttua niin silloista tuli tukevia. Hieno savi menee joka paikkaan ja sitoo rakenteen. Olisin sitä mieltä, että kannattaisi kokeilla. Savea voi lisäksi ajaa sillalle kuorma-autolla, mutta pitää olla tarkkana, ei saa olla mitään isoja kappaleita savea. Kaikki pitää olla hienoa hiesua tai isot tukkivat halkeamat, joita pitkin savivelli valuu rakenteisiin. Jos sellaisen pari viikkoa antaisi liikenteen survoa savivelliä ja sitten sillan putsaus ja uusi vedenpitävä kansi päälle. Kuukauden antaisi sitten kuivua, ehkä kaksi olisi jopa parempi kuivumisaika.”

Siltainsinööri istui sillan penkalle, Soramies siihen viereen. Istuivat hiljaa, liikenne jyrisi ohi. Eivät tienneet tavan kulkijat mistä menivät ja mitä miettivät miehet. Jos olisivat tienneet, niin eivät olisi siinä sillalla kulkeneet. On se vaan hyvä, että ei tavallinen ihminen näistä tiedä mitään, voisi tulla muuten melkoinen kapina.

Kului monta hetkeä, mutta lopulta Siltainsinööri nousi ja kätteli Soramiestä, ei sanonut mitään vaan noustiin autoon ja ajettiin takaisin Soramiehen kylään.

”Olen miettinyt Soramiehen ehdotusta ja kyllä me nyt kokeilemme, on se sellainen ajatus. Palaan parin kuukauden päästä, käydään sitten yhdessä katsomassa miten kävi.”

Soramies käveli portilleen, otti lukon pois ja aukaisi portit. No, sain päiväruuan ja onhan sitä vielä aikaa odotella asiakkaita, mikäpä tässä aidan vieressä, ei tuule edes kovasti.

Kului kaksi kuukautta ja jopa valtakunnan uutisissa oli monena päivä uutisia etelän huonoista tieolosuhteista, erikseen mainittiin likaantuneet autot eräällä sillalla. Jopa eräs merkittävä henkilö oli liannut kenkänsä kyseisellä sillalla, kun oli pysähtynyt ihmettelemään savivellisiltaa. Siltainsinööriä haukuttiin kaikissa lehdissä ja hän sai lisänimen Kuravellimies.

Soramies oli palannut päivittäiseen rutiiniinsa ja vietti iltapäiväänsä aidallaan, aurinko lämmitti mukavasti ja mahassa oli erinomainen annos sienipastaa, äiti se osaa tehdä sienipastan paremmin kuin kukaan.

”Kas, mitä Siltainsinööri? Vieläkö on silta pystyssä?”
”Siellä se oli vielä eilen. Nyt on kurahoito tehty ja voisimme lähteä katsomaan miten kävi. Jos tämä ei auta, niin onko Soramiehellä muita ajatuksia? On se tämäkin ajatus ollut kyllä melkoinen, sillä olen saanut niskaani niin paljon kuraa tästä vellihoidosta, että en toista kyllä ottaisi.”
”Noo, olen minä sitä tässä miettinyt ja on minulla pari muutakin ajatusta, mutta käydään nyt ensin katsomassa miten tämän kanssa kävi.”

Ajettiin sillalle ja siellä se oli, mutta nyt se oli puhdas ja päällä uusi asvaltti. Siltainsinööri huusi työmiehille, että puomit saa nyt ottaa pois ja päästää liikenteen kulkemaan sillalle. Katseltiin kun liikenne alkoi kulkea. Oli aika mennä sillan alle ja kohdata pilari, hieman näytti jännittävän molempia, Siltainsinöörillä toinen käsi tärisi selvästi. Laskeutuivat miehet sillan alle ja lähestyivät pilaria.

”No heh, jopa on peto hiljentynyt. Mitäpä sanoo Siltainsinööri?”

Siltainsinööri ei sanonut mitään vaan alkoi itkeä tyrskivää itkua, räkä valui pitkin poskea. Mikä sille nyt tuli? Hyppäsikö se peto tuohon insinööriin?

”Anteeksi, on ollut aika kovia paineita tämän sillan kanssa, oli se savivellihommakin vielä lisänä. Kyllä tämä kohta tästä rauhoittuu.”
”Siltainsinööri ottaa ihan rauhassa, ne on nuo insinöörihommat joskus aika raskaita, ei sitä muut arvaa.”

Insinöörin tyrskintä alkoi hiljalleen rauhoittua ja naaman väri palasi normaaliksi.

”Kertakaikkiaan ihme juttu! Nyt se ei pidä mitään ääntä! Miten voin kiittää Soramiestä?”
”Mitäpä näistä, teette nyt vaan kaikille silloille saman savihoidon niin ei kukaan loukkaa itseään. Jos vaikka käydään siellä ravintolassa syömässä, siellä oli oikein mukavaa ruokaa.”
”Käydään, mutta kyllä minä hommaan Soramiehelle jotakin tästä, oli tämä sen verran iso juttu.”

Aika kului, meni vuosi, tuli seuraava vuosi. Tuli maanantai ja Postimies.

”Tässä olisi Soramiehelle tämmöinen virallinen kirje valtionhallinnolta, pitäisi ihan kuitata tähän, että on vastaanottanut. Onko Soramies joutunut ongelmiin?”
”Ainahan tätä ongelmaa on, Postimies ei kyllä arvaa miten paljon, mutta tuskinpa tässä mitään sellaista on. Ehkä en ole osannut jotain lomaketta täyttää ja lähettää. Kiitokset Postimiehelle, minä ihan itse tämän kyllä aukaisen ja luen, ei ole julkiseen jakeluun tämä.”

Illalla Soramies aukaisee kirjeen huonessaan. Sen on lähettänyt Ordine della Stella della Solidarietà Italian pääsihteeri (suomeksi Italian Solidaarisuuden Tähden ritarikunta) ja kirjeessä kerrotaan, että Soramiehelle on myönnetty ritarin arvonimi ja ansioristi miekkojen kera (https://www.quirinale.it/page/stellasolid).

Tuli joulu ja taas Soramies ajoi Aasia joulukulkueessa uusi Maria kyydissä.

”Aasi, uljas ratsuni, tässä ritari Soramies. Lähdemmekö yhdessä pelastamaan joulun? On se vaan sinulla tuo elämä mukavaa. Katso, minulle antoivat tämmöisen tähden, laitan sen tähän sinun kaulaan. Tätä älä syö, se on metallia. Jos onneton syöt, niin tulee sinulle suoleen reikä ja kuolet hyvä elukka. Nyt on sinulla joulukoriste ja tästä saat käynnistysporkkanan, niin päästään liikkeelle.”

Kohtuullisesti meni Aasin jouluajo, paljon ei tullut mutkia. Liekkö ritarius auttanut?
Soramies palasi kotiinsa ja pudotti mitallin oliiviöljyastiaan, samaan missä säilytti rahojaan. Sinne hautautui mitalli setelien joukkoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti